De Meander in actie: rugtasjes voor gevluchte kinderen op Lesbos

Openbare Daltonschool De Meander in Nieuwegein komt in actie voor gevluchte kinderen op Lesbos. Voor de actie ´Because We Carry´ is de school inleverpunt voor de provincie Utrecht voor rugzakjes met speelgoed. De school hoopt veel rugzakjes met in ontvangst te mogen nemen voor de organisatie die op het Griekse eiland gevluchte vaders, moeders en hun 4000 kinderen steunt. “Het zijn kinderen die midden in de nacht hun huis verlieten en hun speelgoed en beste vriendjes achter hebben gelaten. Zij leven op Lesbos in erbarmelijke omstandigheden. Met deze actie hopen we dat de kinderen even hun zorgen kunnen vergeten”, aldus Marcella Buijs, leerkracht van De Meander. “Iedereen kan meedoen met de actie, dus we hopen op veel steun van alle Nieuwegeiners! Verhuisbedrijf Utrecht doneert in ieder geval 75 verhuisdozen waar de rugzakjes in verscheept worden.”

U kunt ook meedoen!

• Vul een kinderrugzakje met twee stevige hengsels (dus geen schoudertasjes of doosjes) met drie stuks speelgoed, verder niets
  • Bevestig aan het rugzakje een label met de leeftijdscategorie (1-3 jaar, 4-7 jaar of 8-12 jaar) en of het voor een jongen of een meisje is

Belangrijk

• Zorg dat het speelgoed goed past bij de leeftijd die u invult (dus bijvoorbeeld geen knikkers voor kinderen van 1-3 jaar)
  • Zorg dat het rugzakje niet meer dan 1 kilo weegt

Rugzakje inleveren

Op donderdag 27 en vrijdag 28 september én maandag 1 oktober tussen 8.30-18.30 uur kunt u het rugzakje inleveren bij daltonschool De Meander aan de Morelgaarde 15 in Nieuwegein.

Nog even dit

Het is fijn als u zich bij het vullen van een rugzakje nog aan de volgende aanwijzingen houdt:

• Geen pistolen en ander gevechtsspeelgoed in verband met mogelijke trauma´s bij de kinderen
  • Geen eten of drinken
  • Geen knuffels of zacht pluche speelgoed i.v.m. besmettelijke ziektes
  • Tweedehands rugzakjes/speelgoed is ook goed, mits alles mooi, schoon en heel is.

Because We Carry steunt kinderen die geboren zijn in oorlog of een groot gedeelte van hun jeugd in angst voor geweld hebben geleefd. Kinderen die met al hun trauma nu leven in volle isoboxen, tenten, of in zelfgemaakte hutten, omringd door afval, ontlasting en onveilige hectiek. Graag willen zij iets voor deze kinderen betekenen.